JKK OKIENKO

🌼🌼🌼

JKK 2024 SEMIFINÁLE

Na čom popracovať

Položte si nahlas nasledujúcich 6 + 6 otázok. Podľa odpovede máte 1 s hviezdičkou, alebo na danej veci popracujte.

Do ďalšieho kola:

1) Predsravil/a som sa v súťažnom jazyku v úvode prednesu / vystúpenia? (Ak som napr. v kat AJ, tak po anglicky.)

áno = 1*; nie = popracuj

2) Mal/a som po predstavení sa 2-3 sekundy pauzu pred prednesom samotného textu?

áno = 1*; nie = popracuj

3) Pozeral/a som sa pri prednese na porotu/publikum (do kamery)?

áno = 1*; nie = popracuj

4) Robil/a som pri prednese rozvičku rukami? (Nadmerne som gestikuloval/a ako predajca na trhu alebo lektor na prednáške?)

áno = popracuj; nie = 1*

5) Stál/a som ako v rade na zmrzlinu? A nahodil/a som si k tomu aj tepláky?

áno = popracuj; nie = 1*

6) Poklonil/a som sa na záver? (Alebo uklonil/a, poďakoval/a za pozornosť, urobila pukelkík?)

áno = 1*; nie = popracuj

A niečo na dlhší tréning:

a) Artikuloval/a som pekne?

áno = 1*; nie = popracuj

b) “Spieval/a” som na konci veršov / viet? (Ignoroval/a som intonáciu?)

áno = popracuj; nie = 1*

c) Ovládal/a som text naspamäť? (Súťaží sa v prednese, nie čítaní.)

áno = 1*; nie = popracuj

d) Rozumel/a som textu, ktorý som prednášal/a, al. hral/a? (O čom to vlastne bolo?)

áno = 1*; nie,= popracuj

e) Nezameral/a/i som/sme sa viac na efekty pozadia, hudobného doprovodu na úkor prednesu, sily slova a hrania postavy?

áno = popracuj; nie = 1*

f) Nebol môj prednes / vystúpenie len odrapotaným textom bez vytvorenia atmosféry? (Napr. pauzou, výrazom, oblečením, použitím rekvizity / kulisy / kúska odevu, ozdoby korešpondujúcej s textom.)

áno = popracuj; nie = 1*

A pochvala nebude?

Bude :).

Všetkým, deťom, tíneďžerom, pedagógom, rodičom, ktorí sa zapojili do semifinále patrí pochvala za úsilie a snahu naučiť sa a predniesť / zahrať rôzne prevzaté, či vlastné texty, venovať sa literatúre, podporiť deti a mládež v ich záľube, talente…

v niektorých kategóriách bolo veľmi náeočné rozhodovanie, čo je len dôkazom, že ste sa pripravovali a mali ku textom blízky vzťah.

V scénkach sme videli pekný súlad medzi postavami, načasovanie, spoluprácu medzi sebou.

~♤~

Pripájame pár vyjadrení členov porôt:

Milí súťažiaci,
ďakujem za krásne umelecké zážitky.
Väčšina z vás postupuje, to znamená, že vás rada opäť uvidím a vypočujem si vás “naživo”. Tí, ktorí nepostúpili, nemusíte byť veľmi smutní – nebolo ľahké sa rozhodnúť a niekedy “zavážili” naozaj iba malé detaily. Verím, že v budúcom roku to vyjde.
Teším sa, že sa do Kvetu zapájajú mladé ročníky, ale veľkú radosť mám aj z toho, že nám zostávajú verní aj starší súťažiaci – je krásne, že nachádzate potešenie v literatúre, v čítaní, prednese, ale aj vo vlastnej tvorbe: nájdete si čas a tvoríte: vymýšľate, hráte sa so slovami a kladiete na papier myšlienky v cudzom jazyku.
Oceňujem tvorivosť, originálnosť, vynaliezavosť, prirodzenosť, príjemný prejav, vzhľad.
Rada by som však zdôraznila, že celkový umelecký dojem často kazia zostrihané videá. Pri živom vystúpení nie je možné niekoľkokrát sa opravovať. Ani online vystúpenie by nemalo byť výnimkou. Je to súťaž, podmienky sú rovnaké pre všetkých: priprav si text, nauč sa ho, prednes ho. Ak je text dlhší a potrebuješ “barličku”, napíš si ho na papier a občas sa doň pozri, ak je to nutné. Ale opakovať zábery a zostrihať ich – to už nie je fér.
Zopár všeobecných pripomienok:
Pekný úvod (pozdravenie, predstavenie seba a autora + názov príspevku) a tiež záver (úklon, poďakovanie) sú súčasťou prednesu, nezabúdaj na ne.
Neponáhľaj sa, odrapkať text nie je umenie. Precíť každú vetu, zdôrazni slová, ktoré majú vyniknúť, ktoré stupňujú dej alebo nesú dôležitý odkaz.
Práca s hlasom je dôležitá, inak sa prednes stáva jednoliatym, jednotvárnym a poslucháč/divák môže stratiť motiváciu vypočuť si ho do konca.
Nepreháňaj to s gestami ani s intonáciou, usiluj sa pôsobiť prirodzene. Alebo naopak – nebuď strnulý/á: uvoľni sa, usmej sa (určite aspoň na začiatku a na konci)
Cudzí jazyk (gramatika, výslovnosť, …) už nie je problémom, sústreď sa na obsah a posolstvo Tvojho príspevku a odovzdaj ho poslucháčom/divákom.
Jasne ukáž, že si skončil/a: po poslednom slove sa odmlč a až po krátkej prestávke (pauze) sa poďakuj a/alebo ukloň.
Nikým a ničím sa nenechaj odradiť a z zotrvaj pri tomto „koníčku“ – literatúra obohatí Tvoje vnútro, ovplyvní Tvoju osobnosť, získaš obrovskú slovnú zásobu, nové myšlienky a podnety a rétorické zručnosti, to všetko sú devízy v súčasnom svete veľmi žiadané.
Veľa šťastia a všetko dobré! Do skorého videnia. PaedDr. Smetanová, PhD.

~♧~

Drahí žiaci, ďakujem vám za mimoriadny umelecký zážitok. Všetkým súťažiacim chcem zablahoželať a popriať veľa ďalších úspechov a nových príležitostí. Váš prednes a úroveň jazyka sú pre nás povzbudením a veľmi ma teší váš záujem a láska k literatúre a ruskému, či ukrajinskému jazyku. Vidieť, že ste sa všetci starostlivo a dôsledne pripravili, nič ste nenechali na náhodu. O to ťažšie bolo v niektorých kategóriách vybrať postupujúcich. Určite by ste mali pokračovať v rozvíjaní svojho talentu a venovať sa umeleckému prednesu. Literatúra nás robí krajšími a ako povedal F. M. Dostojevskij – Krása spasí svet. Ďakujem vám. Mgr. Huťová, PhD.

~♤~

Все дети необыкновенно талантливы. Во время некоторых выступлений хотелось плакать или смеяться, они трогают своей искренностью, заинтересованностью учеников и их превосходным владением русским языком. Правда, выбирать было невероятно сложно. Если это прочитает кто-то, кто не вошёл в финал, знайте, я глубоко потрясена вашими талантами. Вы настолько артистичны, что хочется взять в финал всех. К сожалению, правила строги, и сделать этого нельзя. Особенно хочется отметить группу KATEGÓRIA: II. RJ P-P PT. «Открытка», «Пойду схожу за счастьем в магазин», «Три охотника, «Шёл по улице Бог», «Профессии», «Пастух и внучка Бога» останутся в сердце навсегда. Mgr. Huškova, CSc.

Výsledky